30 apr. 2014

Ecce Homo - Se människan

Morgonen startar med att jag sover alldeles för länge och så börjar jag dagtinga med mig själv om jag verkligen skall träna. Tursamt nog vinner den mer duktiga delen av mig och jag kör mitt pass vid sidan av några rejält gamla, men trimmade damer.

Efter frukosten strålar jag samman med Kerstin Wagner. Vi två är stipendiekommitté på Örebro konstskola. Tillsammans går vi igenom ansökningarna, tittar i ateljéer, pratar med lärare om vilka elever som varit ihärdiga och som utvecklats. Uppgiften visar sig vara delikat för det finns flera möjliga ”vinnare”. Nomineringen skjuts därför på tills vi sett avgångselevernas VÅRutställning som startar på Örebro läns museum lördag 3 maj.

Kerstin Wagner är konstnärlig ledare för Bryggeriets sommarutställningar. I år heter utställningen Färgäkta och pågår mellan 14/6 och 10/8 och det blir mycket färg och mycket måleri. Kerstin är särskilt glad att det i år finns en ny restauratör på området. Så nu kan man få sig både lekamlig och konstnärlig spis, berättar hon, om den fint bevarade industrimiljön.

Jag tycker mig få tunnelseende av projektets inriktning på rasism och främlingsfientlighet och därför är det avkopplande med annat, som t ex ovan. Men när dagen blir kväll så är jag i Nicolai Kyrkan och lyssnar på pressfotografen och konstnären Elisabeth Ohlson Wallin. I kyrkan har det varit en utställning av henne, och om mobbning med skolelever från Västerås. En jättefin utställning som är helt rätt i kyrkorummet. Dagens bilder om människors villkor ser ju ut precis så här.

Under kvällen berättar Elisabeth O W om sin väg från pressfotografin och in i konstfotografin. Sina rötter har hon i Skara där hon redan som barn var med i Kyrkans verksamhet. Efter många år som pressfotograf började hon känna sig less och tog klivet till att göra bilder som hon kunde känna igen sig i. Ecce Homo, Se människan, blev hennes genombrott och visas fortfarande världen över. Nu arbetar hon på en Coffe Table bok om landet Sverige.
Det är Valborg och det regnar och häggen har slagit ut.

På bilden Elisabeth Ohlson Wallin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar