4 apr. 2014

Elever skriver om liv och erfarenheter

Örnarna är fem st och de seglar, cirklar högt över mitt huvud. Solen strålar, himlen är klarblå. Kanske är det ett föräldrapar som tränar sina ungar för framtida strider. De flyger på och runt varandra, krockar i luften och så ifrån igen. Eller så är det rivaliserande fåglar som kanske slåss om revir. Det är en stor upplevelse och jag och vännen står fastnaglade där längst ut på Gotlands södra udde. Inte vet jag då att upplevelsen för alltid kommer att finnas för min inre syn.

Nästa bild, nu i somras, på Vestkapp Norge tillsammans med Åse och Lars. Det är tidig morgon och förutom oss helt folktomt på klippan längst ute till havs. Jag går först och så hör jag Lars ropa. Vänder mig om och ser en kollosal projektil närma sig med utbredda vingar utifrån havet. I den stunden fryser jag fast av skräck. Den är för stor och för nära. Men så ändrar den kurs och gör en gir i 90 grader. Lättnad. Det var så vackert men också skrämmande.

I Örebro går jag till det Biologiska museet på Karolinska Skolan för att titta på de magnifika fåglarna. Här kan jag i lugn och ro se skillnaden mellan Havs- och Kungsörn. Näbben, storleken - allt detta som är så svårt att se på avstånd. Stackars örebroare om detta tempel av djur och växter försvinner för den snöda vinningens skull. Nej, låt istället alla komma hit och se djuren och uppleva den fantastiska 1800-talsmiljön. Detta går aldrig att återskapa. Se insändare i NA.

På vägen från Karros biologiska museum träffar jag en engagerad lärare i svenska och historia. Hon vill gärna, kanske under hösten, låta sina elever delta i projektet Min farfar kom till Sverige. Kanske kan eleverna skriva egna brev eller tankar. Många, berättar hon, har själva erfarenheter av att komma hit. Andra har andra livshistorier. Det passar fint in, säger hon. Att få med unga människors tankar från deras vardag och liv vore mycket intressant. Jag blir glad, för projektet, men också för elevernas skull, att de har en sådan lärare.  Det skulle alla ha på gymnasiet en lärare som vill något för dem. Trots debatten om motsatsen så är skolan i allmänhet bra - kanske tack vare dessa engagerade lärare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar