6 maj 2014

Skriv till projektet, dina tankar om livet – det stora och/eller det lilla

Projektet växer som det fanns en egen inneboende kraft i det. I bloggen berättar jag om projektet; dess syfte och process, men jag ger också fakta och kunskaper om främlingsfiendskap och rasism – det är ju vad hela handlar om.
För flera år sedan började jag med vänners hjälp att översätta brev som min danska familj sände till min farfar när han utvandrade till Sverige. Breven var förstås på danska och skrivna mellan 1915 och 1930. Tankarna från en mor och en far och en bror i det gamla landet visade sig vara en fin väg in till livet då, och vad som var och är viktigt; människorna och relationerna.
När jag sedan blev inbjuden att vara med i en utbildning av Sveriges Konstföreningars Riksförbund för att lära mig kuratera konst var valet av projekt givet. Årets tema är politisk konst och med breven som bakgrund vill jag med projektet prata om och reflektera över våra värderingar kring människor som söker sig till Sverige idag av samma anledning som min farfar en gång gjorde d v s för att söka sig ett bättre liv.

Projektet består av tre delar; konstutställning, samarbete med föreläsningar och offentliga samtal samt en blogg. 
1.Konstutställningen startar i ÖBO´s lokaler i Hållstugan på nedre delen av Stortorget 27 september 2014. Därefter kommer utställningen att gå runt i länet i samarbete med bl a Konstfrämjandet Bergslagen. Det blir nedslag på skolor och bibliotek runtom. Utställningen görs av Sara Mirzajanzadeh som gjort resan från Iran knappt 100 år efter min farfar. Sara har en gedigen konstutbildning och tanken är också att hon skall följa med utställningen som konstpedagog.
2. Med tankarna i projektet som bakgrund pratar jag med olika organisationer att de gör föreläsningar på projektets tema utifrån den egna verksamheten. Hittills har Örebro Konsthall, Örebro Läns Museum, Migrationsverket och Nerikes Allehanda sagt ja till samarbete. Och flera diskuterar jag med.
3. Efter ett tag blev det tydligt för mig att man inte finns om man inte är på nätet. Alltså bloggar jag nu.

Från start handlade projektet om en konstutställning, vecka 40 som är Konstens Vecka, dock utifrån breven och temat. Tidigt blev det tydligt att samarbete och publikt arbete krävdes för att få genomslag. Sedan kom tanken med bloggen som nu sysselsätter mig. Därefter en självklarhet med konstpedagog till utställningen. Sedan ville jag ha in brev och tankar från unga idag för att se skillnader och likheter. Därför är nu några gymnasieklasser involverade. Av detta kan bli en bok så småningom.

Vad nästa steg blir är i skrivande stund helt omöjligt att sia om. Men jag vill gärna ha in fler tankar och brev så skriv till bloggen. Vem som helst kan skriva sina tankar och sända in, kort eller långt, om vad som helst som berör dig och adressera till vem som helst, verklig eller påhittad, anonymt eller med namn. Jag tar emot, läser och publicerar om det inte är rasistiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar