20 mars 2014

Vad vore vi utan konsten?

På mejlen har jag min danska kusin som förvånat kräver rättning efter att ha läst bloggen. Här har jag gjort hennes svenska morfar till min danska farfar. Det stämmer nog att släkten i Sverige känt stolthet "över det andra landet". Men visst, han bröt med mycket och böt också sitt namn när han kom hit. Det, tänker jag, gör ibland människor fortfarande för att lättare passa in.
Nerikes Allehandas ledarsida skrivs om några av Putins kompisar i Europa. Ruggigt, men intressant. På Kulturhuset en njutbart vacker och textil konstutställning av Elsa Chartin. På Konstfrämjandets utställning i Wadköping utsökta skulpturala former av Mervi Kiviniemi. Och på univeritetets konsthall en liten fin nästan andlig utställning med måleri av Lotta Lindblom.
Bara se och njut, allt genom Konstfrämjandet Bergslagen - ute är det vitt och kallt, vad vore vi utan konsten? En existentiell fråga som söker ett svar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar