13 mars 2014

Nej min farfar blev inte diskriminerad

Det är onsdag och jag fikar med Sara Mirzajanzadeh på Bra Begagnat. Hade inte planerat att klämma ner en tårtbit, men Sara bjuder och det är hembakt, tårtan är god och livet är kort. Vi pratar om ditten och datten och om utställningen, och en av "tanterna" fyller på Saras kopp. Vad skall utställningen säga, frågar Sara plötsligt? Och så pratar vi om det. Mitt svar blir att jag vill få besökare att reflektera över vår historia, vår samtid och framtid. Det finns inga färdiga svar, särskilt inte när det gäller värderingar, men det kan bli intressant om vi öppnar oss och ställer frågor. Sedan talar jag om att jag börjat berätta om utställningen och att en person undrade om danskar verkligen blivit diskriminerade. Det tror jag verkligen inte, och inte tror jag att min farfar blev det. Det är inte därför jag gör det här projektet. Men när jag ser attityden mot mindre lyckligt lottade människor som söker ett bättre liv här så kan jag känna och tänka på farfar och förstå att det kan hända vem som helst av oss.

Nya namn på superintressanta människor har lagts till under fliken Intressanta personer. KOLLA DÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar