23 mars 2014

Örebro Konstskola och invandrare - bra för länet

Jag kommer att bli 92 år gammal. Hur jag räknat ut det? Jo, under lunchen på Rosengrens med 27 konstföreningsmänniskor från tre län pratade vi också dieter. När vi kom in på hälsa sade läkaren i sällskapet att det faktiskt är gener som avgör. Mor blev 100 och far 84. Skillnaden delat med två är 8 och då blir jag 92.

Dagen började på Örebro Konstskola som bl a är en alldeles fantastiskt plantskola för unga blivande konstnärer. Idag är det hart när omöjligt att ta sig in på högre konstutbildning om du inte gått på en förberedande skola, som t ex Örebro Konstskola. Där går 32 elever som varje termin reser ut i Europa för att uppleva konst i verkligheten. 3 maj har avgångseleverna utställning på Örebro läns museum. Se den!

Efter lunchen guidades gruppen av konstnären Ann SidénUSÖ. Örebro läns landsting har i korridorer, sjuksalar och på arbetsplatser en samling på 13000 verk. Med andra ord, länets största konstmuseum är allas vår egendom och kan beses dygnet runt helt gratis. Turen avslutades med Mervi Kiviniemis fina stålskulpturer på Konstfrämjandet.

På kvällen pratar jag med Birgitta som broderat bilden på sid 17 mars. Det är också konst. Vi kommer överens om att hon skall ta en snaps till maten och programmet Sverige där Ingvar Carlsson pratar om sin bok och unga tjejer peppas att rappa. Det skall va´gött att leva.
Själv avslutar jag med DN och hur nätverket "Oss alla" i en forskningsrapport punkterar myterna om invandringen. Rapporten visar också på de positiva sidorna vad gäller just tillväxt och nyföretagande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar