23 aug. 2014

Hej Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna

Ursäkta att jag stör mitt i det hektiska val-kampanjandet, men jag har några frågor som det är ytterst angeläget att ni svarar på. I många år har ni klagat på invandring och invandrare. Man kan lätt få uppfattningen att alla samhällsproblem löses med minskad invandring. Nu finns det många som har motsatt uppfattning; att det är en förutsättning för ett starkt och framgångsrikt Sverige.

Min farfar kom hit för exakt 100 år sedan, från ön Lolland i Danmark. Inte så långt bort med dagens mått. Då var det världskrig och ont om mat och arbete. Danmark hade tidigare förlorat Schleswig Holstein till Tyskland. Det var en orolig tid, precis som nu. Min farfar blev klarade sig bra och var med och byggde upp Sverige, precis som invandrare gör idag.

Du Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna hävdar ofta att det är bättre att stödja invandrare i deras hemländer. Då undrar jag bättre för vem? Förmodligen inte bättre för människor som flyr bomber, våldtäkter, risken att bli levande begravd eller andra vidrigheter. Heller inte bättre för oss som behöver fler företagsamma människor och ett gott samvete.


Svara också på vart alla dessa utsatta flyende kvinnor, barn och män skall ta vägen. Människor riskerar idag sina liv på havet, instängde i transporter för att undfly hemskheter som vi inte ens kan föreställa oss. Vem skall ta emot dem om inte vi och andra länder gör det?

Visst kostar det att initialt att ta emot människor. Men kan vi som ett kristet. öppet och humant samhälle verkligen förvägra människor i nöd att bli morgondagens svenskar. Om inte vi tar vårt ansvar för flyende människor, vem tycker ni då skall göra det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar