8 juli 2014

Sverige tog emot oss


I mitten av 80-talet flydde min familj från Teheran till Sverige, berättar Golnaz Hashemsadeh i DN. Anledningen till flykten var kriget mellan de båda länderna Iran och Irak.
Golnaz skriver att Sverige tog emot oss, är en enkel mening i sin uppbyggnad, men innebörden är att hon och hennes familj överlevde.

Jag älskar Sverige, fortsätter Golnaz, för jag har Sverige att tacka för mitt liv och min frihet. Hon tror kanske att hon t o m älskar Sverige mer än många av hennes svenska vänner gör.
  
För mig är det viktigt att bevara det som är svenskt, skriver hon. Och för Golnaz handlar det svenska om värden som gjort landet till en demokrati d v s öppenhet och tolerans gentemot varandra. Hon menar att demokrati bygger på respekt för att erkänna den andres existens, åsikt och röst. Och just avsaknaden av detta gör henne alldeles förkrossad över Sverigedemokraternas framfart. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar