22 juli 2014

Samtal på tåg

När jag för en tid sedan satt på tåget och började prata med min stolsgranne visade den unge syrianske mannen sig var rasist. Han hade grova fördomar mot flera olika folkgrupper som han inte tyckte borde få komma till Sverige. Att han själv kommit hit och beviljats medborgarskap, tyckte han var helt i sin ordning. För på honom var det ju inget fel på.

Det är värt att tänka på att en utländsk bakgrund på intet sätt vaccinerar mot fördomar. Invandrare är heller ingen homogen grupp. Många invandrare kommer faktiskt från länder som har just starka konservativa strömningar. Och många har upplevt konflikter och lärt sig att se en annan grupp som en fiende.
För många år sedan när jag återigen befann mig på ett tåg så satt jag bredvid en ung israelisk kvinna. För henne var det något oerhört att vi kunde passera den danska gränsen utan att visa pass. Det faktum att vi, svenskar och danskar,  inte heller vill slå ihjäl varandra fann hon beundransvärt. Jag berättade för henne att så sent som på 1600-talet gjorde vi faktiskt det.

Partiet med det fint klingande namnet Sverigdemokraterna startade 1988. Deras inriktning har sedan starten förskjutits från högerextremism, via främlingsfientlighet och till en allmän kritik mot muslimer och mot islam. Detta faktum tros appellera till vissa utifrån kommande personer. Anders Sannerstedt doc i statsvetenskap har bl a kommit fram till just detta.

Det skrämmer att människor som själva flytt och kommit hit, samtidigt nekar andra i liknande situation möjligheten och rätten att få finna trygghet här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar