3 sep. 2014

Södertälje har gjort mig till en världsmedborgare

Ibland glimmar det till i nyhetsflödet; en ljusglimt bland alla dystra rapporter om ständigt växande invandrarfientlighet och rasism.  DN 28/9 innehöll en sådan artikel: "Till Södertälje med hjärta". Jag läste och blev rörd. Visst finns det människor med hjärta, det finns gott om dem, det vet vi ju. Så fint att få möta några.

Det började med en kontaktannons på facebook, skriven av en riktig eldsjäl, en ung man som tröttnade på den mörka bilden av sin stad: Han ville erbjuda guidade turer genom människornas Södertälje:
"Alla ni som har en åsikt om SÖDERTÄLJE, SVERIGEDEMOKRATERNA, ISLAM, RASISM, INVANDRARE, SVENSKAR, läs den här KONTAKTANNONSEN!!!
Vi kan visa er vad och hur Södertälje är. På riktigt. Vi kan visa er det fina. Vi kan visa er kärleken i varenda folkgrupp och kultur".

DN:s reporter Ulrika By följer med på en sådan guidad tur. En samlingsplats är Flamingo Club. Där träffar de bl.a. kommunens flyktingsekreterare. Han ser sig omkring och säger:
" Södertälje har gett mig perspektiv. Här är jag hemma - bland syrianer, assyrier, svenskar, irakier, chilenare. För mig har det ingen som helst betydelse. Södertälje har gjort mig till en världsmedborgare."

Man konstaterar allmänt att människor är olika men i grunden mer lika. Men hur når man då de andra, skeptikerna? Genom möten, mötas i vardagen, leva här och nu, ta del av det som händer.

Den unge mannen har en lång lista med namn på människor som kan berätta och dela med sig av sina erfarenheter. Alla är överrens om att stämningen är bättre nu än för tjugo år sedan. Så här formulerade han slutet på kontaktannonsen:
"Vi kan visa er. Hat och rasism är bara slöseri med tid och pendeln kommer slå över snart. Då hatade ni i onödan".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar