26 jan. 2015

Mina ögon har sett in i Josef Mengeles

Jag vet att nazisternas bästa bundsförvanter är passiviteten. Den som inte gör något, banar väg för ondskan, säger Emerich Roth i DN. Emerich Roth är en av få överlevare från Förintelsen. Han överlevde Auschwitz, Buchenwald, dödsmarschen och Theresienstadt.

Mina öron har hört lägerkommendanterna skrika, min kropp har känt slagen från lägervakterna, mina ögon har sett in i Josef Mengeles och mina lungor har andats in röken från min mors och mina systrars kremerade kroppar, berättar han. Efter kriget hamnade han i Sverige, men inte förrän 1992, när han såg människor marschera och göra Hitlerhälsning så började han berätta.

Det vänder sig i magen av SD:s propaganda, säger Emerich Roth. Deras budskap är lika falskt som skylten i Auschwitz ”Arbeit macht frei”. På 90-talet var SD öppet nazistiska, uppträdde med hakkors och järnrör, hade rasistiska åsikter. Idag är det inte stöveltramp och uniformer, utan stiliga kostymer och välkammat hår. Det otänkbara har blivit tänkbart för 13% av befolkningen.

I 22 år har Emerich Roth rest runt i skolor och hållit föredrag om hatets orsaker. Nu uppmanar han oss alla att göra motstånd och inte låta SD framstå som ett parti som andra. Låt aldrig rasistiska uttalanden stå oemotsagda och skaffa kunskap så inte historien upprepar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar