27 dec. 2014

Se upp för rasismen, dörrarna stängs

Jag sitter på tunnelbanan en stockholmsmorgon. Min blick vandrar mellan mina medpassagerare och reklamtavlor. Jag hajar till när jag inser vad där står: Tänk på avståndet mellan fakta och fördom. På perrongens stora affischtavlor hade jag alldeles nyss sett en välklädd Jimmie Åkesson stoltsera med ord om ”en ansvarsfull invandringspolitik” och ”stoppa det organiserade tiggeriet”. Så omtänksamt av SL, tänker jag att balansera det budskapet.


Senare visar det sig att någon har ersatt reklamskyltarna inne i vagnen helt på eget bevåg. En slags gerillakampanj eller civilt motstånd mot rasism och främlingsfientlighet. Troligen samme någon har på en annan perrong bidragit med budskapet: ”Se upp för rasismen, dörrarna stängs”.
Budskapen är geniala och säger så otroligt mycket med få ord. Vi är många som räds en framtid med stängda dörrar. Hur illa skulle inte det påverka vårt lands utveckling och vad skulle det göra med oss som människor?
Kommentaren från SL lite senare under dagen blir förstås att de skall hantera de antirasistiska budskapen på samma sätt som vilken vandalisering som helst. De skall bort. Men till dess var vi många som drog på munnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar