28 mars 2014

Var med i projektet och skriv brev

Jag har varit på möte i Stockholm Tryggstiftelsen. Och så har hag träffat två nära vänner. Den ene, TV-producenten hjälper somaliska småflickor i Rinkeby att lära sig räkna. Den andra, juristen träffar en Makedonsk kvinna som behöver träna svenska. Stödet till människor som kommer hit är mycket större än de som arbetar för det motsatta. Det är bara det att dessa de sistnämna hörs och syns så mycket mer.

Läs och fundera på vad integrationsminister Erik Ullenhag skriver om kartläggningen av Romer i DN.

Jag har kontakt med en ung, begåvad svensklärare för att se om hennes elever kan skriva brev till projektet Min farfar kom till Sverige. Projektet bottnar i min danska familjs brev till min farfar då han flyttade till Sverige för 100 år sedan. Han lämnade allt för att söka sig ett bättre liv precis som människor fortfarande gör. Med breven som bakgrund vill jag skapa reflektion och förståelse med dem som idag kommer till Sverige, antingen frivilligt eller ofrivilligt.

Projektet består av tro olika aktiviteter. Bloggen där jag skriver om projektets tillblivande, vedermödor men också en hel del fakta om genom länkningar till aktuella artiklar bl a. Det blir en utställning vecka 40, Konstens Vecka, i Hållstugan på Stortorget i Örebro. Därefter fortsätter utställningen ut i länet. Både till bloggen och till utställningen vill jag ha brev. Breven kan skrivas till en verklige eller tänkt person, nu eller i framtiden. Breven skall sedan ges ut. Den tredje delen i projektet handlar om samarbete med olika organisationer i länet. Det kommer att resultera i föreläsningar och offentliga samtal under höst och kommande vår. Organisationerna finns listade under fliken samarbeten.

Varför gör jag då det här? Jo, för att jag är inbjuden av Sveriges Konstföreningar att delta i ett pilotprojekt. Och för att jag valt de danska breven som utgångspunkt för något jag känner starkt för. Annars är det ju meningslöst att lägga ner tid på. Eller som reggaeartisten Syster Sol säger "grunden till det utanförskap man kan känna som kvinna har samma kärna som rasism och ekonomiska klyftor".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar