15 mars 2014

SD oroar och Magdalena Ribbing roar

På Nicolaikyrkans lilla orgel spelar Karl Magnus Jansson flyhänt. Ljuv musik fyller kyrkorummet. Det är Passacaglia av Bach och vi är nog ett 70-tal lördagslyssnare. Jag låter tankarna komma och gå. Tänker på morgonens artikel i Dagens Nyheter om SD´s satsning på EU-valet. Birgitta Ohlsson uttrycker ora för ett läge där Jimmie Åkesson bildar partigrupp med unionens högerextrema partigrupp. Partiet i fråga satsar 50% mer på EU-valet än vad t ex Moderaterna gör. Varför kan man fråga sig?

För att pigga upp mig så tänker jag istället på vad stilexperten Magdalena Ribbing föreslår att man säger på släktmiddagen till dem som uttalar kvinnoförnedrande eller smygrasistiska åsikter. Jag skrattar för mig själv och smånjuter av hennes bitska kommentar att det troligen gör slut på den goa stämningen, men att det inte är Ok att säga enfaldiga dumheter oemotsagda. Och så försjunker jag i musiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar