14 mars 2014

Örebro har Sveriges vackraste stadskärna

Utställningen skall vara ganska liten och mobil. Jag förstår det efter samtalet med länets konstkonsulent Ulrika Stigbäck. Hon tänker i samma banor som Marita Axelsson på Konstfrämjandet, nämligen att låta utställningen gå vidare.
Ämnet är viktigt i vårt län, menar Marita och tänker på en del osnygga åsikter som tyvärr finns.
På länsmuseet träffar jag Michael Andersson och får många konkreta och bra tips på allt från storlek på bokstäver till lyssningsapparatur och skärmar. Brev skall läsas in på det underbara danska språket så att besökare kan lyssna och brev skall förstoras upp med annat material. Allt Michael säger låter enkelt, men är jättesvårt förstår jag.

Tacksamt går jag ut i vårsolen med surr i huvudet. I Slottsparken vimlar det av elever från Karro. Vattnet brusar kring slottet och jag tänker att det här är med största säkerhet den finaste stadskärnan i Sverige.

På kvällen är det möte på ABF inför Bokmässan 28-29 mars. Jag och ett 60-tal volontärer skall instrueras. Förra mässan var hur kul som helst. Jag var seminarievärd för bl a David Lagercrantz som berättade om boken om Zlatan och för den superintressanta författaren Lena Andersson samt slutligen även för den kända deckarförfattaren Jan Arnald som skriver under pseudonymen Arne Dahl.

2 kommentarer: